inktrollerlinosnede-sitekop

Workshops Krokusvakantie Dordrecht

Henny van Ham organiseert workshops Linosnede, Foamdruk, Droge Naald en Etsen in Dordrecht tijdens de krokusvakantie 2017 in zijn eigen atelier.

Er kunnen maximaal 4 deelnemers per dagdeel aan meedoen.

Inschrijven:

  • mail Henny van Ham: info@koffiekoek.nl
  • bel naar 078 6314134 of 06 44 84 26 30
  • of kom op goed geluk langs op de Binnen Walevest 42 in Dordrecht

De workshops:

  • dinsdag 28 februari 10:00 - 12:30 uur - Linosnede - maximaal 4 deelnemers vanaf 8 jaar - 40 euro per persoon
  • dinsdag 28 februari 13:30 - 16:00 uur - Linosnede - maximaal 4 deelnemers vanaf 8 jaar - 40 euro per persoon
  • woensdag 1 maart 10:00 - 12:30 uur - Droge Naald - maximaal 4 deelnemers vanaf 8 jaar - 35 euro per persoon
  • woensdag 1 maart 13:30 - 16:00 uur - Droge Naald - maximaal 4 deelnemers vanaf 8 jaar - 35 euro per persoon
  • dondersdag 2 maart 10:00 - 12:30 uur - Linosnede/Foamdruk - maximaal 4 deelnemers vanaf 5 jaar - 40 euro per persoon
  • donderdag 2 maart 13:30 - 16:00 uur - Linosnede/Foamdruk - maximaal 4 deelnemers vanaf 5 jaar - 40 euro per persoon
  • vrijdag 3 maart 10:00 - 16:00 uur - Etsen - maximaal 4 deelnemers vanaf 9 jaar - 75 euro per persoon, lunch is niet inbegrepen

Atelier Breekbeeld
Henny van Ham


Grafiekworkshops in Frankrijk
www.grafiekatelier.nl
Linosnede in de zomervakantie, in Grafiekatelier Congo op het Domaine de Mialaret in Neuvic. Ook Etsen, Foamdruk, Monotype, Fotografie, Animatiefilm maken en Tekenwandelen.

 

Workshop Linosnede
www.grafiekwerkplaats.nl
Workshops linosnede, etsen en hoogdrukken voor kinderen. In Nederland en België.

 

Privéworkshop Linosnede
grafiekwerkplaats.nl/prive
Een linosnede maken in het atelier van Henny van Ham in Dordrecht [NL]. Maximaal twee deelnemers.

 

Website!
www.koffiekoek.nl
Laat een professionele website maken op basis van een Content Management Systeem. Ontwerp en uitvoering.


Oplage, signeren en nummeren

Het is de gewoonte om na het maken van je drukvorm een oplage te gaan drukken. Dat betekent gewoon dat je niet stopt na één afdruk, maar gebruik maakt van de mogelijkheid om weer opnieuw in te inkten en te drukken. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar er zijn mensen die deze techniek voor het eerst tegenkomen en veronderstellen dat het moeizame proces van het maken van een drukvorm er nu eenmaal bij hoort. Zoals je bij het schilderen een doek kunt prepareren, een palet moet zagen, kwasten kunt kopen en verf moet mengen.

De drukvorm leent zich er uitstekend voor om méér afdrukken te maken. Dat is geen wet (blijf gerust die ene afdruk maken als je dat wilt) maar wel logisch.

De vraag roept zich dan meteen op: hoeveel afdrukken gaan er in een oplage? Vraag je dat aan de drukker van een landelijk dagblad, dan krijg je een ander antwoord dan van een grafisch kunstenaar. Die laatste kan er ook wat langer mee bezig zijn: menig grafisch kunstenaar wil nog wel eens van het oorspronkelijke plan afwijken en je hebt ze zelfs die maar ergens beginnen en wel zien hoe ze eindigen. 

Die kunstenaar kan dan wellicht een maand bezig zijn met één prent (in verschillende kleuren waarschijnlijk) en besluiten dat het na tien drukken wel goed is, zo. De krantenuitgever weet ongeveer hoeveel hij er gaat afzetten, die kunstenaar moet over het algemeen zijn publiek nog vinden.

Misdrukken

Als je gaat drukken, en dat geldt voor zowel de commerciële- als de kunstdrukker, moet je rekening houden met misdrukken. Bij postzegels is dat heel fijn, die worden veel waard, bij kranten is het een ramp, mensen gaan klagen, en misdrukken van kunstenaars krijg je gewoon niet te zien. Dat betekent dus dat je de beoogde oplage moet verhogen met het aantal misdrukken. Daar is geen regel voor, het hangt af van de deskundigheid van de drukker.

Signeren en nummeren

Het is een goede gewoonte om werk te signeren, als het om kunst gaat. Voor het ondertekenen moet er natuurlijk eerst een selectie komen van werken die als geslaagd mogen worden beschouwd. De een is daar wat preciezer in dan de ander.

Er zijn wat vuistregels van het ondertekenen van prenten (gedrukte kunstwerken) maar niets is verplicht. Wel kan het handig zijn om betrouwbaar te blijven: grafiek heeft een slechte naam gekregen doordat (niet grafische) kunstenaars grote hoeveelheden prenten op de markt hebben gedumpt. Zij lieten externe drukkers 'originele' grafiek maken, signeerden en nummerden die oplage, lieten een kleur veranderen en konden zo weer een zogenaamd nieuwe oplage nummeren en signeren. Let vooral op als je originele prenten denkt te kopen van gerenommeerde kunstenaars uit de jaren 70, 80 en 90 van de vorige eeuw.

Het nummeren van grafiek is een handreiking aan de kijker en koper van het moois: 'van deze prent zijn er ... gedrukt en u ziet hier nummer ...'. Niet dat de volgorde van de nummering er toe doet. Het wil niks zeggen als je toevallig een nummer 1 hebt of juist de laatste van de serie ziet. In principe zijn alle drukken gelijk, en als ze dat niet zijn heeft dat, als het goed is, bijna nooit te maken met de volgorde van drukken.

Het signeren (of ondertekenen) en nummeren van de prent doe je met potlood. Er is geen regel voor de plek, maar de meeste grafici tekenen links- of rechtsonder de naam en het jaartal. Soms komt daar ook een titel bij. Dat kan soms helemaal niet uitkomen omdat er geen ruimte is of omdat de ondertekening het beeld verstoort. Dan schrijf je maar op de achterkant.

Het nummer zet je meestal in de andere hoek, al is ook dat geen regel. Het eerste nummer is het volgnummer, het tweede nummer is het totaal aantal goedgekeurde prenten. Tussen die twee getallen zet je een schuin streepje. Als er onder een linosnede 4/15 staat weet je dat er 15 goedgekeurde prenten zijn en dat je hier het vierde getekende exemplaar hebt.

Vernietigen

Van de etsen van Rembrandt zijn er in de eeuwen na zijn overlijden nog massaal afdrukken gemaakt. Zelfs toen de plaatjes gingen slijten heeft men de verdiepte lijnen verder uitgediept om er nog meer van te kunnen drukken. Het vertrouwen van kopers kan worden verhoogd als je na het drukken, signeren en nummeren je drukvorm vernietigt. Een bekende steendrukker in de Verenigde Staten zet na het drukken een grote kras op de steen, zodat er nooit meer een goede afdruk van te maken is. Met je linoleum kun je dat ook doen om er zeker van te zijn dat niemand achter je rug frauduleus kan bijdrukken.

 

 

lijn-default

   

Opmerkingen, vragen, aanvullingen
of zelf iets toevoegen:

Stuur een bericht aan Linosnede.nl








inktrollerlinosnede-sitekop

site door: koffiekoek.nl [Gkk/Ds].


Als je iets toe wilt voegen aan deze site kun je dat laten weten via het contactformulier.


Heb je een groepje voor een workshop Linosnede? Grafiekwerkplaats komt bij je langs.

Workshops voor groepen

door Henny van Ham

brochure beeld en geluid - workshops Henny van Ham brochure Computer - workshops Henny van Ham brochure Grafiek - workshops Henny van Ham brochure Tekenen - workshops Henny van Ham

Informatie komt van de website brochures.koffiekoek.nl